- Voor oprichters van blockchainbedrijven leek het uitgeven van een eigen cryptomunt lange tijd een uitgelezen route om snel rijk te worden.
- Maar de crisis op de cryptomarkt van 2022 heeft laten zien dat hippe, nieuwe cryptomunten ook hard in waarde kunnen dalen.
- Inmiddels zien sommige oprichters van startups in de cryptowereld bewust af van het lanceren van een eigen ’token’.
- Lees ook: Miljardair en bitcoinfan Mike Novogratz ziet 2023 als een overlevingsjaar voor de cryptomarkt: de sector moet met een beter verhaal komen
Tijdens het hoogtepunt van de hype rond cryptomunten in 2021 leek het een makkelijke manier om snel rijk te worden: oprichters van jonge cryptobedrijven konden een eigen cryptomunt uitgeven. Als die aan het brede publiek werd aangeboden en fors in waarde steeg, werden de eigenaren van de startup slapend rijk.
In ruim een jaar tijd is er echter veel veranderd op de cryptomarkt. Die heeft te maken gehad met forse waardedalingen, waarvan ook nieuwe projecten rond blockchaintechnologie last hebben gehad. Dat heeft ook geleid tot een mentaliteitsverandering bij sommige oprichters van cryptostartups.
Durfinvesteerders zeggen ook vaker dat het voor veel startups helemaal niet nodig is om een eigen ’token’ uit te geven. Als ze financiering hebben van gespecialiseerde investeerders voor het ontwikkelen van nieuwe technologie, voegt een eigen cryptomunt in eerste instantie weinig toe. Sterker nog, de publieke aandacht kan afleiden van de focus op het ontwikkelen van een goed product.